صندوقچه

روش تعبیر و قواعد آن
نویسنده : - ساعت ٩:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٧
 

باید توجه داشت که تعبیر خواب، در درجه ی اول کار انبیاء و معصومین است. گاهگاهی خداوند به بعضی به عللی گوشه ای از تعبیر را عنایت می کند. مثلا نقل می کنند:

ابن سیرین بزازی می کرد، روزی زنی زیبا از او مقداری قماش خریداری کرد. از او خواست که برای دریافت وجه آن به خانه اش برود. ابن سیرین به همراه او به خانه اش رفت. اما زن خود را به او عرضه کرد و از او طلب کامجویی نمود.

ابن سیرین پارسایی ورزید، او را نصیحت کرد. اما زن نپذیرفت. ابن سیرین به بهانه قضای حاجت به گوشه ای از خانه رفت و خود را به پلیدی و نجاست آلوده ساخت. بدین ترتیب خود را از دست او خلاص کرد.

به پاس این عفت و تقوی خداوند به او نیز مثل حضرت یوسف علیه السلام علم تعبیر خواب را عطا فرمود. از آن پس هر خوابی از او می پرسیدند، تعبیر کامل و صحیح آن را بیان می کرد.

سید عبدالله موسوی محقق و تنظیم کننده کتاب کامل التعبیر حبیش بن ابراهیم در مقدمه ی خود ذیل این داستان می نویسد : این خلاصه ای از افسانه ای ایست که در مورد ابن سیرین بر هم بافته اند و نویسندگان نیز در کتاب های مختلف به تبعیت از یکدیگر نقل کرده اند. بر ما معلوم نیست این افسانه را برای او ساخته اند تا او را معبّری بزرگ جلوه دهند.

بالاخره ایشان معتقد است که این جریان افسانه ای بیش نسیت و اعتبار تاریخی ندارد.

به هر حال گاهی شده که خداوند از جهت کف نفس و پارسائی مخصوصا در موارد روبروشدن با مسائل جنسی که خودداری از آن بسیار مشکل است عنایاتی نموده چنانکه در کتاب ( تندیس اخلاص ) نقل می شود، شیخ رجبعلی خیاط آن مرد وارسته، علت راهیابی به کمالات معنوی و بسیاری از مقام های عالی این بود که روزی در کمال جوانی دختری از بستگان و فامیلش را را بر او در خلوتی گرفت و تقاضای کامیابی کرد. اما این جوان با تمام قدرت جوانی، با نفس خویش سرپنجه نرم کرد و عاقبت او را بر زمین زد و از این معبر سهمگین سالم عبور کرد. حداوند چنانش کرد که داستان ها از او نقل می شود.

از جمله یکی از یاران شیخ نقل کرده که در حدود سال های 1335 و 1338 با تاکسی کار می کردم، دو زن، یکی بلند قد و دیگری کوتاه قد سوار تاکسی شدند آن کوتاه قد، تُرک زبان بود و با خود می گفت : « من فارسی بلد نیستم که بگویم منزلم کجاست. هر روز سوار اتوبوس می شدم و با دو ریال به منزل می رسیدم. اما امروز باید 5 ریال به تامسی بدهم »

به او گفتم ناراحت نباش من تُرکی بلد هستم. منزل او را پیدا کردم و پول را نگرفتم و روانه شدم.

چند شب بعد، برای اولین بار، در جلسه مرحوم شیخ رجبعلی شرکت کردم. چند نفری بودیم که در آن اتاق محقّر نشستیم. شیخ نگاهی به من کرد و با گریه فرمود :

« شب های جمعه تو از منتظران فرج قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه هستی. می دانی چطور شد که نزد من آمدی ؟


آن زن کوتاه قد را که سوار کردی و به مقصد رساندی و از او پول نگرفتی، در حقّ تو دعا کرد، پروردگار عالم دعای او را مستجاب کرد. کتاب تندیس اخلاص ، ص 63

و داستان های بسیار دیگر که آموزنده و در عین حال حکایت از یک مقام بالای معنوی او می نماید.

ما، در روش تعبیر، به واسطه ی تعبّد و تعلّق خاطر و اعتقادی که به ائمه علیهم السلام و به تعبیر امام صادق علیه السلام داریم. ابتدا روش ایشان را نقل خواهیم کرد مخصوصا بنا به نوشته ی اقای سید عبدالله موسوی با اندک دقتی که بکنیم می توان دریافت که بیشتر تعبیرات دیگران معمولا شرح ها و توضیح همان کلیاتی است، که از امام صادق علیه السلام نقل شده. و در عین حال تعبیر منقول از امام صادق علیه السلام با وجود خلاصه بودن گاه اضافه بر تعبیرات دیگران نیز دارد. و این موضوع خود بسیار قابل توجه است. گرچه کتاب تقسیم امام صادق علیه السلام در دسترس نیست و این کتاب در منابع شیعی شناخته شده نیست. اما ابن حبیش با اینکه حنفی مذهب است به صراحت از کتاب تقسیم امام صادق نقل می کند. این خود دلیل است بر اینکه مزبور در اختیار بوده است.

تعبیر امام صادق علیه السلام معمولا به صورت یک کلیاتی است که امام بیان می کند. مثلا این مطلب، در خواب به چه مسائلی برگشت دارد ولی تطبیق با آن موارد، بوسیله مُعبّری آزموده و صاحب نظر و مورد اعتماد و شایسته و متخلق به اخلاق کریمه باشد. از باب مثال می فرماید:

« دیدن آهو در خواب بر چهار وجه است. اول زن، دوم کنیزک، سوم فرزند، چهارم منفعت. حالا در مورد این شخص به خصوص، کدام یک، کار معبر شایسته است؟ »

بعد از ذکر تعبیر امام صادق علیه السلام، استفاده از تعبیر دانیال نبی می شود. و در صورت لزوم قسمت هایی از تعبیرات دیگران مانند ابن سیرین و حبیش بن ابراهیم و ابراهیم کرمانی آورده خواهد شد.

لازم به تذکر است که گاهی معبّر، با فراست از متعلقات خواب بیننده باید استفاده کند و با پرسیدن نام او تعبیری جالب و مطابق با واقع برای خویش بیابد.

خدمت امام صادق علیه السلام رسید. و گفت آقا! در خواب دیدم با، دامادم معانقه کردم و او را در آغوش گرفته ام. اما داماد و شوهر خواهرم از دنیا رفته است. و می گویند معانقه با مردگان خبر از دنیا رفتن و مرگ می دهد. امام علیه السلام پرسیدند اسم شوهر همشیره ات چیست؟ گفت حسین. فرمود : خوابت بر این است که عمر خواهی کرد تا امام حسین علیه السلام را زیارت کنی. فرمود در آغوش گرفتن مرده ها عمر را طولانی می کند تو زنده خواهی بود تا امام حسین علیه السلام را زیارت کنی. هر کس هم نام امام حسین علیه السلام را در آغوش بگیرد امام حسین علیه السلام را زیارت خواهد کرد، انشاءالله.

جابر مغربی می گوید : معبر باید وقتی کسی تعبیر خوابی را می پرسد اسم او و پدرش را بپرسد. اگر اسم ها، از نام های پیامبران باشد از راه تفال بر خیر به بشارت و خوبی دلالت دارد. و اگر نام هایی برخلاف اینها، مانند ابوجهل، ابولهب، ابوسفیان باشد بر شرّ و مضرّت دلالت دارد. کامل التعبیر ابن حبیش ، ص 53

 

چیزهایی که معکوس تعبیر می شود     خارج از قواعد و روش تعبیر بعضی از چیزها است که برعکس تعبیر می شود.

1- مصحف و قرآن در خواب، حکمت است در بیداری، و حکمت در خواب، مصحف است در بیداری.

2- گریه در خواب خندیدن است و خندیدن گریه است در بیداری.

3- ازدواج در خواب کشاورزی است. نقل از کامل البقیر حبش

با انتخاب، همین چند مورد را ذکر کردیم، تا توجه داشته باشند بعضی از مسائل در خواب، تعبیر عکس دارد.