صندوقچه

اشنایی با رله
نویسنده : - ساعت ٧:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۱
 

رله یک سوئیچ الکتریکی قابل کنترل است. رله می تواند بنا به دستور یک جریان کوچک، یک جریان بزرگ را قطع و وصل نماید. رله ها بر اساس نوع کاربرد، این فرآیند را برای کسب یکی از دو اصل حفاظت و یا کنترل انجام می دهند. رله ها اکثراً 5 پایه اند. دو پایه آن یعنی پایه های 1 و 2، پایه های کنترل و پایه های 3 و 4 و 5 آن پایه های سوئیچ هستند. در حالت عادی، پایه 3 رله به پایه 4 آن متصل است. اما به محض برقراری یک جریان کوچک بین پایه های 1 و 2 ، پایه 3 اتصال خود را از پایه 4 جدا کرده و به پایه 5 می چسبد. در این حالت اصطلاحا می گویند :

رله در حالت تحریک بوده و یا بوبین کرده است.

این عملکرد بدین معناست که مجموعه مدارهایی که از مسیر پایه های 3 و 4 عبور می کردند قطع شده و مجموعه مدارهایی که از مسیر پایه های 3 و 5 عبور می کنند وصل می شوند. مقدار مقاومتی که رله در مدار قرار می دهد صفر و مقدار مقاومت بوبین آن ناچیز است.

رله ها بنابر دو پارامتر دسته بندی می شوند:


یکی ولتاژ تحریک یا ولتاژی که در آن بوبین تحریک می شود، که در این مورد تمام رله های موجود در خودرو پژو 12 ولت هستند.

دیگری حداکثر میزان آمپری که می توان از پایه های 3 و 4 یا 3 و 5 عبور داد.

مورد دوم توجه به این نکته را لازم می دارد که تعویض بی مورد و بدون توجه به آمپر مجاز رله های مورد مصرف، می تواند باعث سوختن رله ها شود. در نهایت باید گفت که استفاده از مجموعه رله های حفاظتی و کنترلی در خودرو پژو یک نوع ترقی تکنولوژی نسبت به خودرو هایی همچون پیکان معمولی است.